Консултация

Разгърнете дрон бизнеса си безопасно, ефикасно и в съответствие с регулациите!

Дроновете предлагат безкрайни възможности за вашата организация. Преди да започнете да ги използвате безопасно, законно и ефективно, трябва да знаете какви разрешителни, обучение, хардуер и софтуер са необходими на вашата организация. Ще ви помогнем да нагодите работата си с дронове в няколко прости стъпки.

1. Начало

Заедно ще проучим каква ще бъде добавената стойност на дроновете за вашата организация и как те биха могли да бъдат внедрени във вашите работни процеси. Ще разгледаме какви разрешителни и обучения са необходими и какъв хардуер, софтуер и услуги могат да се използват.

Какво предлагаме:

  • Анализ на готовността – какво могат да означават дроновете за вашия бизнес
  • Съвети за хардуер – нужното решение за вашата работа
  • Демонстрации и валидация на концепция (Proof of Concept) – възможно най-бързо

2. Концепция за опериране (ConOps)

След като вече знаем къде дроновете биха могли да бъдат от полза за вашата организация, ще започнем да изготвяме вашата Концепция за операции (ConOps) – това е правната основа за вашата експлоатация на дронове. Тя помага на (авиационните) власти да разберат как, къде и при какви ограничения или условия ще се извършват операциите.

3. Оценка на оперативния риск

След се установи концепцията за опериране, ще определим на какъв тип разрешително може да се основава вашата операция:

Оценка на специфичния оперативен риск (SORA)

SORA е основата за всички операции БЛС в специфичната категория на EASA. Ние ви превеждаме през процеса и ви помагаме да получите разрешение за експлоатация.

SORA е разработена от JARUS, за да насочва както операторите на БЛС, така и авиационните власти при определянето дали даден тип експлоатация на БЛС може да се извършва по безопасен начин. Чрез прилагането на SORA можете да определите както рисковете на земята (Клас на наземния риск, GRC), така и във въздуха (Клас на въздушния риск, ARC), причинени от експлоатацията на БЛС. Тя също така предоставя смекчаващи мерки, които могат да намалят тези рискове до приемливо ниво.

Основните сценарии са въведени от EASA само за няколко специфични вида операции на БЛС с нисък риск. Като оператор на БЛС, не е необходимо сами да изпълните SORA; трябва обаче да внедрите списък с изисквания, свързани с вашата организация (напр. ръководство за експлоатация), дистанционно управляващите пилоти (да имат STS сертификат) и БЛС (да имат дистанционна идентификация и Cx-маркировка). След като внедрите тези изисквания, можете да предоставите декларация и да започнете да работите.

Въпреки че използването на STS изисква по-малко познания за методологията SORA, все пак трябва да напишете ръководство за експлоатация, да получите подходящо обучение и да изберете правилния дрон, които отговарят на изискванията за дистанционна идентификация и Cx-маркировка.

EASA въведе PDRA, за да подпомогне операторите на БЛС при получаване на разрешение за няколко специфични вида операции, които не могат да бъдат обхванати от деклариране на съответствие с STS. Както при STS, не е необходимо да изпълнявате SORA, но се изисква да внедрите списък с изисквания, свързани с вашата организация (напр. ръководство за експлоатация), дистанционно управляващите пилоти (теоретично и практическо обучение) и БЛС и нейните външни системи и услуги. След като внедрите тези изисквания, можете да кандидатствате за разрешение за експлоатация.

Както при STS, PDRA изисква по-малко познания за методологията SORA, но все пак трябва да напишете ръководство за експлоатация, да получите подходящо обучение и да предоставите подкрепяща документация за вашата БЛС.

Ръководството за експлоатация или ръководството за LUC е гръбнакът на вашата експлоатация на дрон. Ще ви помогнем да създадете ръководство, съвместимо с EASA и ISO. Нашите пакети за съответствие и поддръжка поддържат както вашата документация, така и вашия персонал актуални.

Повече в следващата стъпка.

Ще извършим оценка на риска, който вашата операция с дрон може да представлява за хората на земята и други въздухоплавателни средства във въздушното пространство. Ще разгледаме също как тези рискове могат да бъдат смекчени и какви са изискванията за вашето ръководство за експлоатация, обучение на пилоти и летателна годност на вашите дронове.

4. Удостоверение за оператор на лека БЛС (LUC)

Удостоверение за оператор на лека БЛС (LUC) ще позволи на вашата организация да разрешава и разширява собствените си видове операции, без да преминава през процеса на кандидатстване към въздухоплавателните власти. Той ви позволява също така да оперирате в други страни, без да кандидатствате за трансгранична операция в местния орган.

4.1. Организация

Ръководството за LUC описва организационната структура, задълженията и отговорностите на ръководството, както и нормалните, необичайните и аварийните процедури.

4.2. Разработване и одобрение

За да разрешите собствен тип операции, са ви необходими надеждни процеси и ясни проверки и баланси, за да осигурите безопасност и съответствие.

4.3. Система за управление на безопасността (SMS)

Трябва да създадете, внедрите и поддържате система за управление на безопасността, която съответства на размера и естеството на вашата организация и сложността и вида операции.

Нашата система за управление на безопасността ще помогне на вашата организация проактивно да гарантира безопасността във вашата организация и да осигури правилно последващо действие в случай на инциденти.

4.4. Програма за следене на съответствието

Основната цел на следенето на съответствието е да позволи на вашата организация да осигури безопасна експлоатация и да остане в съответствие . Освен това, тя гарантира, че качеството на вашата експлоатация се наблюдава чрез стандартизационни и вътрешни одити.

Нашата програма за следене на съответствието ще помогне на вашата организация да остане в съответствие и да продължи да работи на възможно най-високо ниво.

5. Летателна годност - проверка на проекта на БЛС (DVR)

Точно както пилотираните летателни апарати, дроновете трябва да бъдат оценени по отношение на тяхната безопасност, за да им бъде разрешено да летят. Ще проверим какви са изискванията за летателна годност за вашите дронове, оборудване и услуги. За по-сложни операции можем да ви помогнем и с получаването на:

  • Оценка на проекта и монтажа
  • Доклад за проверка на проекта (DVR)
  • Типов сертификат

За операции със среден риск (SAIL IV) летателната годност на дрона или неговите системи трябва да бъде проверена от EASA, за да може да извършва определени видове операции. За операции с най-висок риск (SAIL V и VI) дронът трябва дори да получи (ограничен) типов сертификат, сравним с пилотираните летателни апарати.

6. Кандидатстване

След като необходимата документация е създадена, всички обучения са завършени и вътрешните процеси са определени, е време да кандидатствате за разрешение за експлоатация въздухоплавателните власти.

7. Съответствие

След като получите вашите разрешителни сте готови. Трябва обаче да сте в съответствие с регулаторните промени и да гарантирате, че вашите операции остават безопасни и ефективни.